Antiquity

 

Antiquité grecque et romaine / Ancient Greece and Rome

The bibliography is divided to Sources and Commentaries.

 Sources

  1. Alypius, Gaudentius, and Bacchius (senior.): Alypius et Gaudence, Firmin-Didot et cie (1895).
  2. Anon.: The Timaeus of Plato : Plato : Free Download & Streaming : Internet Archive.
  3. Aristote: “Problèmes musicaux”, Revue des études grecques (1891).
  4. Aristote: Les problèmes d’Aristote, Laran (1797).
  5. Aristote: “ARISTOTE : de l’âme” [url: http://remacle.org/bloodwolf/philosophes/Aristote/ame.htm].
  6. Aristotle: Les problèmes musicaux d’Aristote, Ed. François Auguste Gevaert and Johann Christoph Vollgraff, Biblio Verlag (1988).
  7. Aristotle: Problèmes musicaux d’Aristote, Ed. Ch.-Em Ruelle, Librairie de Firmin-Didot et Cie (1891).
  8. Aristotle, Euclid, Nicomachus (of Gerasa.), et al.: Musici scriptores graeci: Aristoteles, Euclides, Nicomachus, Bacchius, Gaudentius, Alypius et melodiarum veterum quidquid exstat. Recognovit, prooemiis et indice instruxit Carolus Janus …, in aedibus B. G. Teubneri (1895).
  9. Aristoxenos: Elements Harmoniques D’Aristoxene, Ed. Charles Emile Ruelle, Kessinger Publishing, LLC (2010).
  10. Aristoxenos: Éléments harmoniques d’Aristoxène: tr. en français pour la première fois d’après un texte revu sur les sept manuscrits de la Bibliothèque Nationale et sur celui de Strasbourg, Pottier de Lalaine (1871).
  11. Aristoxenos: Éléments harmoniques d’Aristoxène, Pottier de Lalaine (1870).
  12. Aristoxenos and Henry Stewart Macran: Aristoxenoy Armonika stoicheia: The harmonics of Aristoxenus, Clarendon press (1902).
  13. Association pour l’encouragement des études grecques en France: Revue des études grecques : publication trimestrielle de l’Association pour l’encouragement des études grecques / Théodore Reinard, rédacteur en chef, Association pour l’encouragement des études grecques en France (Paris) (1888).
  14. Avicena: Prima primi canonis Avicenne sectio, per Ioan. Mey Flandrum (1547).
  15. Bacchius l’Ancien: Anonymi scriptio de musica. Introductio Artis Musicae, Ed. Fridericus Bellermann, Albert Förstner (Berlin, 1841).
  16. Bacchius l’Ancien: “Bacchius l’Ancien : Introduction à l’art musical.” [url: http://remacle.org/bloodwolf/erudits/bacchiusancien/artmusical.htm].
  17. Boethius: Traité de la musique, Ed. Christian Meyer, Brepols (Turnhout, 2004).
  18. Bryennius, Manuel: Manouēla Bruenniouʼ armonika = The harmonics of Manuel Bryennius, Wolters-Noordhoff (Groningen, 1970).
  19. Cleonide and Euclide: … L’introduction harmonique de Cléonide: la Division du canon d’Euclide le géomètre, canons harmoniques de Florence; traduction française avec commentaire perpétuel, Firmin Didot et cie (1884).
  20. Euclid, Bacchius (senior.), Nicomachus (of Gerasa), et al.: Musici scriptores Graeci: Aristoteles, Euclides, Nicomachus, Bacchius, Gaudentius, Alypius et melodiarum veterum quidquid exstat, G. Olms (1962).
  21. Euclid, André Barbera, and Porphyry: The Euclidean Division of the canon: Greek and Latin sources : new critical texts and translations on facing pages, with an introduction, annotations, and indices verborum and nominum et rerum, U of Nebraska Press (1991).
  22. Euclide: Euclide : la division du canon, Trans. Charles Emile Ruelle, Firmin Didot Freres (Paris, 1884).
  23. Galien: Galeni Compendium Timaei Platonis : Free Download & Streaming : Internet Archive. [url: http://www.archive.org/details/GaleniCompendiumTimaeiPlatonis]
  24. Gevaert, François-Auguste and Johann Christoph Vollgraff: Les problèmes musicaux d’Aristote, Librairie générale (1903).
  25. Green, James: Aristotle’s Musical problems: a new edition with philological notes by Johann C. Voligraff … and a musical commentary by Francois Auguste Gevaert … : a paper read before the American Antiquarian Society, C. Hamilton (1908).
  26. Mathiesen, T. J: “An Annotated Translation of Euclid’s‘ Division of a Monochord’”, Journal of Music Theory (1975), 236–258.
  27. Meibom, Marcus: Antiquae Musicae Auctores Septem: Graece Et Latine. Aristeidu Kointilianu Peri Musikēs, Elzevirius (1652).
  28. Aristoxenus, Cleonides, et al.: Antiquae musicae auctores septem: graece et latine, ed. Marcus Meibom, apud Ludovicum Elzevirium (1652).
  29. Nicomachus (of Gerasa.): Manuel d’harmonique et autres textes relatifs à la musique, Baur (1881).
  30. Nicomachus (of Gerasa.) and Flora R. Levin: The manual of harmonics of Nicomachus the Pythagorean, Phanes Press (1994).
  31. Philodemus and Dirk Andree van Krevelen: Philodemus, De muziek: met vertaling en commentaar, J. Schipper (1939).
  32. Philolaus (of Croton), and Archytas (of Tarentum): Pythagore et la philosophie pythagoricienne: contenant les fragments de Philolaüs et d’Archytas, Ed. A.-Ed Chaignet, Didier et cie (Paris, 1874).
  33. Plato: “The Internet Classics Archive | The Republic by Plato” [url: http://classics.mit.edu/Plato/republic.html].
  34. Plutarque (0046?-0120?) and Henri (1818-1909) Weil: De la Musique / Plutarque ; édition critique et explicative, par Henri Weil,… et Th. Reinach,…, E. Leroux (Paris) (1900).
  35. Proclus: Proclus on the Theology of Plato – electronic edition : Proclus, translated by Thomas Taylor : Free Download & Streaming : Internet Archive.
  36. Ptolemaus: Ptolemy Harmonics: translation and commentary, ed. Jon Solomon Brill (2000).
    Quintilianus, Aristides: Von der Musik, Hesse (1937).
  37. Quintilianus, Aristides and François Duysinx: La musique, Librairie Droz (1999).
  38. Quintilianus, Aristides and Albert Jahn: Aristidis Quintiliani De musica libri III.: Cum brevi annotatione de diagrammatis proprie sic dictis, figuris, scholiis cet. codicum mss, sumptibus S. Calvaryi (1882).
  39. Theon De Smyrne: Lire Platon, Anacharsis (2010).
  40. Théon de Smyrne: Exposition des connaissances mathématiques utiles pour la lecture de Platon / Théon de Smyrne,… ; traduite pour la première fois du grec en français par J. Dupuis, Hachette (Paris) (1892).

 

Commentaries

  1. Adkins, Cecil: The theory and practice of the monochord, State University of Iowa (1963).
  2. Adkins, Cecil: “The Technique of the Monochord”, Acta Musicologica (1967) [doi:10.2307/932465], 34-43.
  3. Barbera, Andre: “Republic 530C-531C: Another Look at Plato and the Pythagoreans”, The American Journal of Philology (1981) [doi:10.2307/294326], 395-410.
  4. Barbera, André: “Placing Sectio Canonis in Historical and Philosophical Contexts”, The Journal of Hellenic Studies (1984a) [doi:10.2307/630287], 157-161.
  5. Barbera, André: “Octave Species”, The Journal of Musicology (1984b), 229-241.
  6. Barbera, André: “The Consonant Eleventh and the Expansion of the Musical Tetractys: A Study of Ancient Pythagoreanism”, Journal of Music Theory (1984c) [doi:10.2307/843532], 191-223.
  7. Barbera, André: “New and Revived Approaches to Text Criticism in Early Music Theory”, The Journal of Musicology (1991), 57-73.
  8. Barbera, C. André: “Arithmetic and Geometric Divisions of the Tetrachord”, Journal of Music Theory (1977) [doi:10.2307/843492], 294-323.
  9. Barbera, Charles André: The persistence of Pythagorean mathematics in ancient musical thought, University of North Carolina at Chapel Hill (1980).
  10. Barbour, James Murray: Tuning and temperament: a historical survey, Courier Dover Publications (2004).
  11. Barker, Andrew: “$\Sigma$YM$\Phi$$U00D8mega$NOI ἈPI$\Theta$MOI: A Note on Republic 531C1-4”, Classical Philology (1978a), 337–342.
  12. Barker, Andrew: “Music and Perception: A Study in Aristoxenus”, The Journal of Hellenic Studies (1978b) [doi:10.2307/630189], 9-16.
  13. Barker, Andrew: “Methods and Aims in the Euclidean Sectio Canonis”, The Journal of Hellenic Studies (1981) [doi:10.2307/629840], 1-16.
  14. Barker, Andrew: “The Innovations of Lysander the Kitharist”, The Classical Quarterly (New Series) (1982a), 266–269.
  15. Barker, Andrew: “Aristides Quintilianus and Constructions in Early Music Theory”, The Classical Quarterly (1982b), 184–197.
  16. Barker, Andrew: Greek Musical Writings: The musician and his art, Cambridge University Press (1984).
  17. Barker, Andrew: “Text and Sense at Philebus 56a”, The Classical Quarterly, New Series (1987), 103-109.
  18. Barker, Andrew: “An Oxyrhynchus Fragment on Harmonic Theory”, The Classical Quarterly (1994), 75–84.
  19. Barker, Andrew: “Telestes and the ‘Five-Rodded Joining of Strings’”, The Classical Quarterly, New Series (1998), 75-81.
  20. Barker, Andrew: Scientific method in Ptolemy’s Harmonics, Cambridge University Press (2000).
  21. Barker, Andrew: Greek Musical Writings: Harmonic and acoustic theory, Cambridge University Press (2004).
  22. Barker, Andrew: The science of harmonics in classical Greece, Cambridge University Press (2007).
  23. Barry, Phillips: “GREEK MUSIC”, The Musical Quarterly (1919) [doi:10.1093/mq/V.4.578], 578-613.
  24. Baud-Bovy, Samuel: “L’accord de la lyre antique et la musique populaire de la Grèce moderne”, Revue de Musicologie (1967) [doi:10.2307/926960], 3-20.
  25. Baud-Bovy, Samuel: “Équivalences métriques dans la musique vocale grecque antique et moderne”, Revue de Musicologie (1968) [doi:10.2307/927406], 3-15.
  26. Baud-Bovy, Samuel: “Le dorien était-il un mode pentatonique?”, Revue de Musicologie (1978) [doi:10.2307/928234], 153-180.
  27. Baud-Bovy, Samuel: “L’ornementation dans le chant de l’église grecque et la chanson populaire grecque moderne”, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae (1979) [doi:10.2307/901735], 281-293.
  28. Baud-Bovy, Samuel: “Bourgault-Ducoudray et la musique grecque ecclésiastique et profane”, Revue de Musicologie (1982) [doi:10.2307/928286], 153-163.
  29. Baud-Bovy, Samuel: “Chansons populaires de la Grèce antique”, Revue de Musicologie (1983) [doi:10.2307/928714], 5-20.
  30. Baud-Bovy, Samuel: “‘Chansons populaires de la Grèce antique’ Corrigenda”, Revue de Musicologie (1984) [doi:10.2307/928430], 259-260.
  31. Baud-Bovy, Samuel: “Le ‘genre enharmonique’ a-t-il existé?”, Revue de Musicologie (1986) [doi:10.2307/928769], 5-21.
  32. Beaney, Michael: “Analysis” (2009) [url: http://plato.stanford.edu/entries/analysis/].
  33. Bélis, Annie: Aristoxène de Tarente et Aristote, le Traité d’harmonique, Klincksieck (1986).
  34. Bell, John L: “Continuity and Infinitesimals” (2009) [url: http://plato.stanford.edu/entries/continuity/].
  35. Bernard, Claude, Jean-Baptiste Dumas, and Paul Bert: La science expérimentale, J.B. Baillière & fils (1925).
  36. Berryman, Sylvia: “Ancient Atomism” (2005) [url: http://plato.stanford.edu/entries/atomism-ancient/].
  37. Callanan, C. K: “A Rediscovered Text of Porphyry on Mystic Formulae”, The Classical Quarterly (New Series) (1995), 215–230.
  38. Can, M. C: “M\üzikte Tam Beşli Zincirleri ve Pythagoras Dizileri”, G\Ü, Gazi Eğilim Fak\ültesi Dergisi (2001), 143–159.
  39. Cassin, Barbara: “Encyclopædia Universalis : ARISTOXÈNE DE TARENTE (~IVe s.)” [url: http://www.universalis-edu.com/encyclopedie/aristoxene-de-tarente/#].
  40. Cassiodore: “Cassiodore : Institutiones II, 5 : De Musica”, Trans. Yves Chartier [url: http://www.musicologie.org/publirem/hmt/hmt_cassiodore.html].
  41. Cat, Jordi: “The Unity of Science” (2007) [url: http://plato.stanford.edu/entries/scientific-unity/].
  42. Cazden, Norman: “Musical Consonance and Dissonance: A Cultural Criterion”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism (1945) [doi:10.2307/426253], 3-11.
  43. Cazden, Norman: “Pythagoras and Aristoxenos Reconciled”, Journal of the American Musicological Society (1958), 97-105.
  44. Cazden, Norman: “Staff Notation as a Non-Musical Communications Code”, Journal of Music Theory (1961) [doi:10.2307/842874], 113-128.
  45. Cazden, Norman: “Sensory Theories of Musical Consonance”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism (1962) [doi:10.2307/427328], 301-319.
  46. Cazden, Norman: “A Simplified Mode Classification for Traditional Anglo-American Song Tunes”, Yearbook of the International Folk Music Council (1971) [doi:10.2307/767456], 45-78.
  47. Cazden, Norman: “The Systemic Reference of Musical Consonance Response”, International Review of the Aesthetics and Sociology of Music (1972) [doi:10.2307/836715], 217-245.
  48. Cazden, Norman: “The Definition of Consonance and Dissonance”, International Review of the Aesthetics and Sociology of Music (1980) [doi:10.2307/836494], 123-168.
  49. Chailley, Jacques: Cours sur la notation grecque (19??).
  50. Chailley, Jacques: La musique médiévale, Éditions du Coudrier (1951).
  51. Chailley, Jacques: “Le mythe des modes grecs”, Acta Musicologica (1956) [doi:10.2307/932142], 137-163.
  52. Chailley, Jacques: Expliquer l’harmonie ?, L’Harmattan (1967).
  53. Chailley, Jacques: Histoire musicale du Moyen Age: 2. éd. rév. et mise à jour, Presses universitaires de France (1969).
  54. Chailley, Jacques: L’Imbroglio des modes, A. Leduc (1977).
  55. Chailley, Jacques: La musique grecque antique, Belles Lettres (1979).
  56. Chailley, Jacques: “Les huit tons de la musique et l’éthos des modes aux chapiteaux de Cluny”, Acta Musicologica (1985), 73–94.
  57. Chateauneuf, François de: Dialogue sur la musique des Anciens, A Monsieur de *** (par l’abbé de Chateauneuf), (Avertissement par J. Morabin). (1735).
  58. Corrigan, Kevin and L. Michael Harrington: “Pseudo-Dionysius the Areopagite” (2011) [url: http://plato.stanford.edu/entries/pseudo-dionysius-areopagite/].
  59. Creese, David: The Monochord in Ancient Greek Harmonic Science, Cambridge University Press (2010).
  60. Crocker, Richard L.: “Musica Rhythmica and Musica Metrica in Antique and Medieval Theory”, Journal of Music Theory (1958) [doi:10.2307/842927], 2-23.
  61. Crocker, Richard L.: “Pythagorean Mathematics and Music”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism (1963) [doi:10.2307/427754], 189-198.
  62. Crocker, Richard L.: “Pythagorean Mathematics and Music”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism (1964) [doi:10.2307/427236], 325-335.
  63. Crocker, Richard L.: “The Troping Hypothesis”, The Musical Quarterly (1966), 183-203.
  64. Crocker, Richard L.: “A New Source for Medieval Music Theory”, Acta Musicologica (1967) [doi:10.2307/932351], 161-171.
  65. Crocker, Richard L.: “Matins Antiphons at St. Denis”, Journal of the American Musicological Society (1986), 441-490.
  66. Curd, Patricia: “Presocratic Philosophy” (2011) [url: http://plato.stanford.edu/entries/presocratics/].
  67. D’Ancona, Cristina: “Greek Sources in Arabic and Islamic Philosophy” (2009) [url: http://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-greek/].
  68. Emilsson, Eyjólfur: “Porphyry” [url: http://plato.stanford.edu/entries/porphyry/].
  69. Emmanuel, Maurice: “Encyclopédie de la musique et dictionnaire du conservatoire.. 1,1, Encyclopédie de la musique et dictionnaire du conservatoire. première partie, Histoire de la musique. Grèce”, Ed. Albert (1846-1916) Lavignac and Lionel de (1861-1933). Directeur de publication La Laurencie, Delagrave (Paris) (1931), 377-537.
  70. Epictetus, Thomas Talbot, and Pythagoras: Ancient philosophy, or, The Enchiridion of Epictetus and Chrusa epe of Pythagoras: translated into English prose and verse with large and copious notes explanatory of the different systems of the Grecian philosophy ; and scriptural references in illustration of the moral precepts inculcated by these philosophers (1872).
  71. Falcon, Andrea: “Commentators on Aristotle” [url: http://plato.stanford.edu/entries/aristotle-commentators/].
  72. Fétis, François-Joseph: Mémoire sur l’harmonie simultanée des sons chez les Grecs et les romains: en réponse à la quiestion suivante: Les Grecs et les Romains ont-ils connu l’harmonie simultanée des sons? En ont-ils fait usage dans leur musique?, M. Hayez, imprimeur (1858).
  73. Gevaert, François-Auguste (1828-1908): Histoire et théorie de la musique de l’antiquité / par Fr.-Aug. Gevaert, impr. de C. Annoot-Braeckman (Gand) (1875a).
  74. Gevaert, François-Auguste (1828-1908): Histoire et théorie de la musique de l’antiquité / par Fr.-Aug. Gevaert, impr. de C. Annoot-Braeckman (Gand) (1875b).
  75. Gibson, Sophie: Aristoxenus of Tarentum and the birth of musicology, Routledge (2005).
  76. Gombosi, Otto: Tonarten und Stimmungen der antiken Musik. – Kopenhagen: Munksgaard 1939. XIII, 148 S. 4°, E. Munksgaard (1939).
  77. Haluška, J.: “On numbers 256=243; 25=24; 16=15”, Tatra Mountains Mathematical Publications (1998), 145–151.
  78. Haluška, J.: “Searching the frontier of the Pythagorean system”, Tatra Mt. Math. Publ (1999), 273–282.
  79. HALUŠKA, J.: “Weber–Fechner’s law, uncertainty, and Pythagorean system”.
  80. Haluška, J. and B. Riecan: “SEGMENTATION ON THE PITCH LEVEL: THE FRONTIER OF THE PYTHAGOREAN SYSTEM”, Österreichishe Computer Gesselschaft,, 205-211.
  81. Harrent, Albert: Les écoles d’Antioche : essai sur le savoir et l’enseignement en Orient au IVe siècle après J.-C. / par Albert Harrent, A. Fontemoing (Paris) (1898).
  82. Helmig, Christoph and Carlos Steel: “Proclus” (2011) [url: http://plato.stanford.edu/entries/proclus/].
  83. Higgins, R. A. and R. P. Winnington-Ingram: “Lute-Players in Greek Art”, The Journal of Hellenic Studies (1965) [doi:10.2307/628809], 62-71.
  84. Holleman, A. W. J.: “The Oxyrhynchus Papyrus 1786 and the Relationship between Ancient Greek and Early Christian Music”, Vigiliae Christianae (1972) [doi:10.2307/1583179], 1-17.
  85. Huffman, Carl: Archytas of Tarentum: Pythagorean, philosopher, and mathematician king, Cambridge University Press (2005).
  86. Huffman, Carl: “Pythagoras” (2006a) [url: http://plato.stanford.edu/entries/pythagoras/].
  87. Huffman, Carl: “Pythagoreanism” (2006b) [url: http://plato.stanford.edu/entries/pythagoreanism/].
  88. Huffman, Carl: “Philolaus” (2008) [url: http://plato.stanford.edu/entries/philolaus/].
  89. Huffman, Carl: “Archytas” (2011) [url: http://plato.stanford.edu/entries/archytas/].
  90. Huggett, Nick: “Zeno’s Paradoxes” (2004) [url: http://plato.stanford.edu/entries/paradox-zeno/].
  91. Ierodiakonou, Katerina and Börje Bydén: “Byzantine Philosophy” (2008) [url: http://plato.stanford.edu/entries/byzantine-philosophy/].
  92. Ivry, Alfred L.: “The Arabic Text of Aristotle’s ‘De anima’ and Its Translator”, Oriens (2001) [doi:10.2307/1580476], 59-77.
  93. Johnson, Charles W. L.: Musical pitch and the measurement of intervals among the ancient Greeks, by Charles W. L. Johnson,… thesis… (1896).
  94. Jourdain, Amable Louis Marie Michel Bréchillet: Recherches critiques sur l’âge et l’origine des traductions latines d’Aristote et sur des commentaires grecs ou arabes employés par les docteurs scolastiques, Joubert (1843).
  95. Jullien, Bernard: De quelques points des sciences dans l’antiquité: physique, métrique, musique, L. Hachette et cie (1854a).
  96. Jullien, Bernard: Polémique sur quelques points de métrique ancienne, Panckoucke (1854b).
  97. Kahn, Charles H.: Pythagoras and the Pythagoreans: a brief history, Hackett Publishing (2001).
  98. Karamanolis, George: “Numenius” [url: http://plato.stanford.edu/entries/numenius/].
  99. Karamanolis, George: “Plutarch” [url: http://plato.stanford.edu/entries/plutarch/].
  100. Kawczyński, Maximilien: Essai comparatif sur l’origine et l’histoire des rythmes, par Maximilien Kawczynski,…, E. Bouillon (Paris) (1889).
  101. Kolmogorov, A. N: “The local structure of turbulence in incompressible viscous fluid for very large Reynolds numbers”, In Dokl. Akad. Nauk SSSR (1941), 9–13.
  102. Krader, Barbara: “Samuel Baud-Bovy 27 Nov. 1906 – 2 Nov. 1986”, Yearbook for Traditional Music (1987), xiii-xiv.
  103. Kreyszig, H. and W. Kreyszig: “The Transmission of Pythagorean Arithmetic in the Context of the Ancient Musical Tradition from the Greek to the Latin Orbits During the Renaissance: A Computational Approach of Identifying and Analyzing the Formation of Scales in the”, In Mathematics and Computation in Music: First International Conference, MCM 2007, Berlin, Germany, May 18-20, 2007. Revised Selected Papers (2009), 392.
  104. Laloy, Louis: Aristoxène de Tarente et la musique de l’antiquité, Arnaldo Forni (1904).
  105. Lesher, James: “Xenophanes” [url: http://plato.stanford.edu/entries/xenophanes/#XenLeg].
  106. Levin, Flora R.: Greek reflections on the nature of music, Cambridge University Press (2009).
  107. Lippman, Edward A.: Musical thought in ancient Greece, Da Capo Press (1975).
  108. Litchfield, Malcolm: “Aristoxenus and Empiricism: A Reevaluation Based on His Theories”, Journal of Music Theory (1988) [doi:10.2307/843385], 51-73.
  109. Lorenz, Hendrik: “Ancient Theories of Soul” (2009) [url: http://plato.stanford.edu/entries/ancient-soul/].
  110. Machabey, Armand: La Notation musicale, Presses universitaires de France (1971).
  111. Mahne, Willem Leonard: Diatribe de Aristoxeno (1793).
  112. Marcotte, Roxanne: “Suhrawardi” (2007) [url: http://plato.stanford.edu/entries/suhrawardi/].
  113. Marnold, Jean: “Les Fondements naturels de la Musique Grecque antique”, Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft (1909), 323-384.
  114. Mathiesen, Thomas J.: “An Annotated Translation of Euclid’s‘ Division of a Monochord’”, Journal of Music Theory (1975), 236–258.
  115. Mathiesen, Thomas J.: “New Fragments of Ancient Greek Music”, Acta Musicologica (1981) [doi:10.2307/932567], 14-32.
  116. Mathiesen, Thomas J.: “Greek and Latin Music Theory”, Music & Letters (1983a), 145–146.
  117. Mathiesen, Thomas J.: “Aristides Quintilianus and the‘ Harmonics’ of Manuel Bryennius: A Study in Byzantine Music Theory”, Journal of Music Theory (1983b), 31–47.
  118. Mathiesen, Thomas J.: “Greek and Latin Music Theory”, Music & Letters (1983c), 145-146.
  119. Mathiesen, Thomas J.: “Aristides Quintilianus and the ‘Harmonics’ of Manuel Bryennius: A Study in Byzantine Music Theory”, Journal of Music Theory (1983d) [doi:10.2307/843559], 31-47.
  120. Mathiesen, Thomas J.: “Harmonia and ethos in ancient Greek music”, The Journal of Musicology (1984), 264–279.
  121. Mathiesen, Thomas J.: “Rhythm and meter in ancient Greek music”, Music Theory Spectrum (1985), 159–180.
  122. Mathiesen, Thomas J.: Apollo’s lyre: Greek music and music theory in antiquity and the Middle Ages, U of Nebraska Press (1999).
  123. Mathiesen, Thomas J., Dimitri Conomos, George Leotsakos, et al.: “Greece”, Grove Music Online (2001).
  124. Matter, Jacques: Nouveau manuel de l’histoire de la grèce depuis les premiers siècles jusqu’à l’établessiment de la domination romaine, Librairie encyclopedique de Roret (Paris, 1839).
  125. Matter, Jacques: Histoire de l’école d’Alexandrie comparée aux principales écoles contemporaines, Hachette (1840).
  126. Matter, Jacques: Histoire de l’école d’Alexandrie comparée aux principales écoles contemporaines, Nabu Press (2010).
  127. Mavroulides, Panos J.: The ancient musical culture, literature, and drama of the Greeks: the cult of the gods, odeums, sanctuaries, theatres, music contests, ancient Greek philosophers, poets, composers, singers : a concise guide to the arts, literature, music, dance, drama and festivals of the ancient Greeks, Mavroulides (1974).
  128. McClain, Ernest G.: “A new look at Plato’s Timaeus”, Journal of Musicological Research (1975), 341–360.
  129. McClain, Ernest G.: The Pythagorean Plato : prelude to the song itself, N. Hays ;;distributed by Great Eastern Book Co. (Stony Brook  N.Y.  ;Boulder  Colo., 1977).
  130. McClain, Ernest G.: The myth of invariance: the origin of the gods, mathematics, and music from the Ṛg Veda to Plato, Taylor & Francis (1978).
  131. McClain, Ernest G.: “Musical Theory and Ancient Cosmology”, The World and I (1994), 371–391.
  132. Mcclain, Ernest G. and Plato: “Musical ‘Marriages’ in Plato’s ‘Republic’”, Journal of Music Theory (1974) [doi:10.2307/843638], 242-272.
  133. Meibom, Marcus: M. Meibomii … De proportionibus dialogus. …, Typis M. Martzani (1655).
  134. Mortier-Waldschmidt, Odile: Musique & antiquité: actes du colloque d’Amiens, 25-26 octobre 2004, Belles lettres (2006).
  135. Palisca, C. V: “Introductory Notes on the Historiography of the Greek Modes”, The Journal of Musicology (1984), 221–228.
  136. Palmer, John: “Parmenides” (2008a) [url: http://plato.stanford.edu/entries/parmenides/].
  137. Palmer, John: “Zeno of Elea” (2008b) [url: http://plato.stanford.edu/entries/zeno-elea/].
  138. Paul, Oscar: Die absolute harmonik der Griechen …, A. Dörffel (1866).
  139. Perrett, W.: “The Heritage of Greece in Music”, Proceedings of the Musical Association (1931), 85–103.
  140. Philippot, Michel: “Encyclopædia Universalis : GAMME” (2008) [url: http://www.universalis-edu.com/encyclopedie/gamme/#5].
  141. Plato: “The Internet Classics Archive | The Republic by Plato” (s.d.) [url: http://classics.mit.edu/Plato/republic.html].
  142. Plemmenos, J. G: “The active listener: Greek attitudes towards music listening in the age of enlightenment”, British Journal of Ethnomusicology (1997), 51–63.
  143. Pont, G.: “Philosophy and Science of Music in Ancient Greece”, Nexus Network Journal (2004), 17–29.
  144. Potiron, Henri: Les modes grecs antiques, Société de Saint Jean l’Évangeliste, Desclée (1950).
  145. Potiron, Henri: Boèce, théoricien de la musique grecque, Bloud et Gay (impr. M. Brient) (1961a).
  146. Potiron, Henri: “Les notations d’Aristide Quintilien et les harmonies dites Platoniciennes”, Revue de Musicologie (1961b) [doi:10.2307/927062], 159-176.
  147. Potiron, Henri: “La notation grecque au temps d’Aristoxène (pp. 39-40 de Meibom)”, Revue de Musicologie (1964) [doi:10.2307/927880], 222-225.
  148. Pratt, Vaughan: “Algebra” (2007) [url: http://plato.stanford.edu/entries/algebra/].
  149. Reisch, Aemil: De musicis Graecorum certaminibus capita quattuor…, Sumptibus et typis Caroli Gerold filii (1885).
  150. Richter, Lukas: “Griechische Traditionen im Musikschrifttum der Römer. Censorinus, ‘De die natali’, Kapitel 10”, Archiv für Musikwissenschaft (1965), 69-98.
  151. Richter, Lukas: “Die Neue Musik der griechischen Antike. Teil II: Die Tondenkmäler”, Archiv für Musikwissenschaft (1968a) [doi:10.2307/930413], 134-147.
  152. Richter, Lukas: “Die Neue Musik der griechischen Antike. Teil I: Die literarische Überlieferung”, Archiv für Musikwissenschaft (1968b) [doi:10.2307/930247], 1-18.
  153. Rommevaux, Sabine: “Aperçu sur la notion de dénomination d’un rapport numérique au Moyen Âge et à la Renaissance”, Methodos, La philosophie et ses textes (2004).
  154. Rouget, Gilbert: “Samuel Baud-Bovy (1906-1986)”, Revue de Musicologie (1986), 313-316.
  155. Roussier, Pierre J.: Mémoire Sur La Musique Des Anciens, Où l’on expose le Principe des Proportions authentiques, dites de Pythagore, & de divers Systêmes de Musique chez les Grecs, les Chinois & les Egyptiens: Avec un Parallèle entre le Systême des Egyptiens & celui des Modernes, Lacombe (1770).
  156. Rowell, Lewis: “Aristoxenus on Rhythm”, Journal of Music Theory (1979) [doi:10.2307/843694], 63-79.
  157. Ruelle, Ch. Em.: “Le diagramme musical de Florence”, Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft (1906), 508-513.
  158. Ruelle, Ch. Em.: “La Solmisation chez les anciens Grecs”, Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft (1908), 512-530.
  159. Ruelle, Ch. Em.: “Le musicographe Aristide Quintilien”, Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft (1910), 313-323.
  160. Ruelle, Ch.-Em: Étude sur Aristoxène et son école …, C. Lahure (1857).
  161. Russell, Bruce: “A Priori Justification and Knowledge” (2007) [url: http://plato.stanford.edu/entries/apriori/].
  162. Salette, Pierre Jean Joubert de La: Considérations sur les divers systèmes de la musique ancienee et moderne, Goujon (1810).
  163. Sanden, Heinrich: Antike Polyphonie, Winter (1957).
  164. Sch\äfers, A.: \Über ein Fragment aus dem Kommentar des Porphyrius zu Platos Tim\äus, Liehner (1885).
  165. Schlesinger, Kathleen: “Researches into the Origin of the Organs of the Ancients”, Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft (1901), 167-202.
  166. Schlesinger, Kathleen: “The Origin of the Major and Minor Modes (Concluded)”, The Musical Times (1917a) [doi:10.2307/909364], 352-355.
  167. Schlesinger, Kathleen: “The Origin of the Major and Minor Modes”, The Musical Times (1917b) [doi:10.2307/908417], 297-301.
  168. Schlesinger, Kathleen: “Further Notes on Aristoxenus and Musical Intervals”, The Classical Quarterly (1933), 88-96.
  169. Schlesinger, Kathleen and A. H. Fox Strangways: “The Origin of the Major and Minor Modes”, The Musical Times (1917) [doi:10.2307/908207], 452-457.
  170. Sharples, R. W. and Anne Sheppard: Ancient approaches to Plato’s Timaeus, Institute of Classical Studies, School of Advanced Study, University of London (2003).
  171. Smith, Charles Samuel and Leonhard Euler: Leonhard Euler’s tentamen novae theoriae musicae: a translation and commentary, Univ. Microfilms (1960).
  172. Smith, Robert: Harmonics: or, The philosophy of musical sounds, Da Capo Press (1966).
  173. Solomon, J.: “Towards a history of tonoi”, The Journal of Musicology (1984), 242–251.
  174. Tanner, Robert: La musique antique grecque expliquée par une conséquence de la théorie psycharithmétique, 248, Richard-Masse (1961).
  175. Tannery, Paul: “Inauthenticité de la « Division du canon» attribuée à Euclide”, Comptes-rendus des séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres (1904) [doi:10.3406/crai.1904.19877], 439-445.
  176. Tiby, Ottavio: “Musiques greco-latines”, Ed. Roland-Manuel, Histoire de la musique, Gallimard (Paris, 2001).
  177. Tiron, Alix: Études sur la musique grecque: le plain-chant et la tonalité moderne, Imprimerie impériale (1866).
  178. Torr, Cecil: On the interpreatation of Greek music, H. Frowde (1896).
  179. Vincent, Alexandre-Joseph-Hidulphe, Danel, Becker, et al.: Réponse à M. Fétis et Réfutation de son Mémoire sur cette question : Les Grecs et les Romains ont-ils connu l’harmonie simultanée des sons ? En ont-ils fait usage dans leur musique ?, Imprimerie L. Danel (1859).
  180. Vogel, Martin: Die Enharmonik der Griechen, Gesellschaft zur Förderung der systematischen Musikwissenschaft (1963).
  181. Werner, Eric: Music: Music and Religion in Greece, Rome, and Byzantium, Ed. Lindsay Jones, Macmillan Reference USA (Detroit, 2005).
  182. West, Martin Litchfield: Ancient Greek music, Oxford University Press (1994).
  183. Westphal, Rudolf: Die Fragmente Und Die Lehrstze Der Griechischen Rhythmiker, BiblioBazaar (2009).
  184. Winnington-Ingram, R. P.: “The Spondeion Scale. Pseudo-Plutarch de Musica, 1134f-1135b and 1137b-d”, The Classical Quarterly (1928), 83-91.
  185. Winnington-Ingram, R. P.: “Ancient Greek Music: A Survey”, Music & Letters (1929), 326-345.
  186. Winnington-Ingram, R. P.: “Aristoxenus and the Intervals of Greek Music”, The Classical Quarterly (1932) [doi:10.1017/S0009838800014415], 195-208.
  187. Winnington-Ingram, R. P.: Mode in ancient Greek music, ed. F. M. Cornford, D. S. Robertson, F. E. Adcock, Cambridge Classical Studies (Cambridge, 1936).
  188. Winnington-Ingram, R. P.: “The Pentatonic Tuning of the Greek Lyre: A Theory Examined”, The Classical Quarterly, New Series (1956), 169-186.
 Posted by at 16:21

Sorry, the comment form is closed at this time.